Studie- og ordensregler
Studie- og ordensregler for Køge Gymnasium
(Studie- og ordensreglerne kan hentes som PDF her)
På Køge Gymnasium gælder følgende lokale studie- og ordensregler. Formålet med skolens studie- og ordensregler er at medvirke til et godt undervisningsmiljø, som understøtter elevernes mulighed for udvikling og læring, og god trivsel for eleverne.
Skolens øvrige politikker og regler, herunder i form af lokale prøve- og eksamensregler, lokale rejseregler og antimobbestrategi er en del af dette regelsæt og overtrædelser deraf kan sanktioneres herefter.
1. Studieregler
På Køge Gymnasium gælder følgende regler vedrørende elevernes studiemæssige forhold:
1a. Almindelige normer som eleverne er underlagt i relation til deres uddannelse
a) Eleverne skal møde frem til og deltage aktivt i den del af undervisningen, som kræver deres fysiske tilstedeværelse. Det gælder, uanset om undervisningen foregår på eller uden for institutionens område, herunder ved ekskursioner, studieture m.v.
b) Eleverne skal deltage aktivt i anden undervisning, herunder selvstændigt arbejde og virtuel undervisning.
c) Eleverne skal rettidigt aflevere deres skriftlige besvarelser af opgaver uden snyd eller lignende uretmæssig adfærd, jf. pkt. e. Snyd kan sanktioneres, jf. afsnit 4.
d) Eleverne skal deltage fuldt ud i terminsprøver, årsprøver og andre interne prøver og lignende, herunder overholde skolens lokale regler og retningslinjer for afvikling af prøver.
e) Eleverne skal undlade snyd og lignende uretmæssig adfærd, som kan forhindre eller modvirke, at de selv eller andre elever fuldfører deres uddannelse, herunder ved at aflægge de nødvendige prøver, i overensstemmelse med uddannelsesformålene. Snyd kan sanktioneres, jf. afsnit 4.
f) Der gælder lokale prøve- og eksamensregler i forbindelse med afvikling af prøver på Køge Gymnasium, herunder at skolen ved alle prøver, herunder terminsprøver, årsprøver og interne prøver, udover plagiatkontrol kan vælge, at eleverne skal anvende et it-program, som f.eks. ExamCookie, der monitorerer elevens computeraktivitet, under prøven.
ExamCookie registrerer al aktivitet på computeren, dvs. aktive URL-adresser, processorer, netværkskort, clipboard, og tager skærmdumps ved skærmændringer. Adgang til de monitorerede data er begrænset til få centrale personer. Formålet med monitorering er at sikre prøven afholdes uden snyd. Køge Gymnasiums lokale prøve- og eksamensregler er offentligt tilgængelige på skolens hjemmeside og er en del af skolens studie- og ordensregler.
g) Ved virtuel undervisning skal eleverne være undervisningsparate, som ved fysisk undervisning på skolen, herunder være påklædte, sidde ved et bord og være i besiddelse af relevante undervisningsmaterialer. Eleverne skal, medmindre der er særlige forhold, der taler imod, deltage i den virtuelle undervisning med billede (tændt kamera). Hverken elever eller medarbejdere må optage den virtuelle undervisning uden skriftligt samtykke fra alle, der deltager i den virtuelle undervisning.
h) Klagefristen for klager over standpunktskarakterer, herunder afsluttende standpunktskarakterer, er to uger fra den dag, hvor eleven har fået karakteren offentliggjort.
1b. Særlige normer om elevernes studiemæssige forhold i relation til deres uddannelse
Køge Gymnasium kan efter anmodning og en konkret vurdering fritage en elev for dele af undervisningen i et eller flere fag, når eleven på grund af sit handicap eller på grund af funktionsnedsættelse ikke kan deltage aktivt i hele undervisningen i faget eller fagene, eventuelt ved tilbud efter loven om specialundervisning, specialpædagogisk bistand eller sygeundervisning. Det samme gælder for en elev, der af andre grunde midlertidigt ikke kan deltage aktivt i hele undervisningen i et eller flere fag.
Køge Gymnasium kan i givet fald anmode eleven om en lægeerklæring som dokumentation for anmodningen om fritagelse. Det samme gælder, når der er behov for en lægeerklæring som anden relevant dokumentation, f.eks. for sygdom. Eleven afholder selv udgiften til den af institutionen anmodede lægeerklæring.
2. Ordensregler
Elever på Køge Gymnasium skal altid overholde almene normer for god orden og samvær, og sikre respektfulde relationer eleverne indbyrdes og mellem eleverne og institutionens bestyrelsesmedlemmer, ledere, lærere og andre ansatte. Herudover har eleverne pligt til umiddelbart og loyalt at efterfølge de konkrete anvisninger, som institutionen giver eleverne mundtligt eller skriftligt for at opretholde eller genoprette god orden på skolen.
På Køge Gymnasium gælder herudover følgende regler om orden og samvær:
2a. Almindelige normer som eleverne er underlagt for orden og samvær i forbindelse med undervisningen og uden for institutionen
a) Eleverne skal anvende et respektfuldt og sobert sprog i både skrift og tale, og eleverne skal bruge institutionens undervisningssprog som det almindelige, fælles sprog i et samvær, der inkluderer alle med respekt. Dette gælder også på skolens intranet og kommunikationsplatforme, skolens øvrige it-platforme og på de sociale medier, der vedrører skolen, medarbejdere og elever.
b) Eleverne skal udøve samvær og adfærd uden støj, larm og lignende.
c) Eleverne skal bruge institutionens lokaler, arealer, faciliteter og inventar med omtanke og respekt, herunder bl.a. deltage i individuel og fælles oprydning. Den enkelte elev har altid pligt til at benytte skraldespande til affald, herunder sortere sit affald korrekt, sætte brugt service på anvist plads og sætte sin stol op, hver gang et lokale/område forlades. Efter 3.- og 4. modul hænges stolene på plads af eleverne, når modulet afsluttes. Elever skal herudover foretage oprydning og stoleopsætning mv., når skolens medarbejdere beder dem om dette. Indtagelse af mad og drikkevarer er tilladt i undervisningslokalerne i pauserne mellem modulerne. Faglokaler og laboratorier med særligt udstyr er dog undtaget herfra.
d) Beskadigelse af skolens lokaler, arealer, faciliteter og inventar, herunder undervisningsmaterialer og it-udstyr, kan medføre krav om erstatning. Erstatningsansvaret omfatter også bortkomst af skolens ejendom, herunder undervisningsmaterialer, som er udlånt til elever.
2b. Særlige normer for orden og samvær i forbindelse med undervisningen og uden for institutionen
a) Eleverne skal på hverdage, dagligt holde sig orienteret om skolens meddelelser på lectio.dk , SMS og via Digital Post.
b) Eleverne skal benytte særlig beklædning i visse fag og situationer, hvis det er pædagogisk eller sikkerhedsmæssigt begrundet herunder at bære kittel i fag med laboratorieøvelser, at møde omklædt i hensigtsmæssigt sportstøj i faget idræt samt at benytte cykelhjelm i forbindelse med aktiviteter, hvor eleverne cykler.
c) Eleverne skal undlade krænkende handlinger, mobning eller mobbelignende aktiviteter, der holder én eller flere elever udenfor fællesskabet, bevidst eller ubevidst, fysisk eller digitalt. Køge Gymnasium har fastsat en antimobbestrategi, der beskriver hvordan skolen forebygger og håndterer mobning eller lignende, når det opstår. Køge Gymnasiums antimobbestrategi er offentligt tilgængelige på skolens hjemmeside og er en del af skolens studie- og ordensregler.
d) Det er ikke tilladt at have en truende eller voldelig adfærd i skoleregi, og overtrædelse kan medføre bortvisning fra skolen.
e) Skoletiden er røgfri. Det er derfor ikke tilladt at ryge, anvende eller forhandle tobaksvarer, e-cigaretter og nikotinprodukter på eller udenfor skolens område i skoletiden.
f) Eleverne må ikke være påvirkede af alkohol eller andre former for rusmidler i skoletiden, og der må ikke indtages/medbringes/besiddes eller udveksles alkohol eller andre former for rusmidler i skoletiden, herunder ved skolerelaterede arrangementer og aktiviteter, der ligger udenfor den normale skoledag, såsom intro- og hytteture, ekskursioner, sprogrejser og studieture.
Sprogrejser og studieture er derfor som udgangspunkt alkoholfri. Dog kan der af de deltagende rejselærere, efter aftale med skolens ledelse, i enkeltstående tilfælde dispenseres f.eks. ved en afsluttende middag, hvor alkohol kan indtages i begrænset omfang.
Herudover kan der ved særlige aktiviteter, som f.eks. fester og cafeer, dispenseres af rektor, så der kan være begrænset udskænkning af alkohol med alkoholprocent på højst 5%. Dog kan der ved middagen ved gallafest og evt. studentermiddag udskænkes vin. Der må i forbindelse med sådanne særlige aktiviteter alene indtages alkohol på det område, som skolen har anvist til arrangementet. Alle fester, cafeer og lignende er lukkede arrangementer kun for skolens elever. Elever, der ved ankomsten til eller ved deres adfærd ved et arrangement med udskænkning af alkohol viser at have indtaget for meget alkohol eller andre rusmidler, vil blive hjemsendt. Skolen kan ved konkret mistanke anmode en elev om frivilligt at medvirke til en test for alkohol eller rusmidler, og skolen kan nægte en person adgang til et arrangement, hvis skolen vurderer, at vedkommendes promille er for høj eller ved spor af andre rusmidler. Sendes elever hjem på grund af alkohol eller rusmidler, sker det ved kontakt til hjem eller pårørende af hensyn til elevens egen sikkerhed. Skolen kan ligeledes anmode en elev om frivilligt at medvirke til en test for alkohol eller rusmidler i skoletiden, hvis skolen har en konkret mistanke om, at eleven er påvirket af alkohol eller rusmidler.
Skolen forventer i øvrigt, at også aktiviteter uden for skolen, der ikke afholdes af skolen, men som eleverne er en del af og hvor de fremstår som repræsentanter for skolen, afvikles sobert og ordentligt, og at skolens elever udviser god, respektfuld og fornuftig adfærd i sådanne sammenhænge.
g) Det er ikke tilladt at foretage lyd- og billedoptagelser, herunder videreformidling (deling) heraf, af andre elever og medarbejderes private forhold eller i øvrigt af andre under omstændigheder, hvor den anden åbenbart kan forlange sig unddraget fra sådanne optagelser og videreformidling heraf. Det gælder navnlig optagelser med et indhold, der kan krænke blufærdigheden eller andres personlige integritet. Det er derfor generelt ikke tilladt at anvende lyd- og billeder af elever og medarbejdere uden den enkeltes skriftlige samtykke. Det er ligeledes ikke tilladt at omtale og/eller bringe billeder/optagelser af skolens elever eller medarbejdere i offentligt tilgængelige fora, fx på sociale medier, uden de pågældende personers samtykke. Dette gælder både lyd- og billedoptagelser på og udenfor skolens område.
h) Det er ikke tilladt at udøve religiøs forkyndelse, religiøse ritualer og lignende på skolens område. Arrangementer og aktiviteter med religiøst indhold kræver særskilt tilladelse fra rektor, medmindre de indgår som en del af elevernes undervisning.
i) Det er ikke tilladt at tilskynde eller påvirke til ekstreme eller fundamentalistiske holdninger og adfærd i strid med uddannelsesformålene eller anden adfærd, der kan fremme sådanne holdninger og sådan adfærd, herunder fremme social kontrol af andre elever i strid med uddannelsesformålene.
j) Der gælder særlige lokale rejseregler i forbindelse med afvikling af ekskursioner, sprogrejser, studieture o. lign., herunder at grove brud på skolens regler kan medføre uledsaget hjemsendelse på egen regning. Køge Gymnasiums rejseregler er offentligt tilgængelige på skolens hjemmeside og er en del af skolens studie- og ordensregler.
k) Undervisningen er som udgangspunkt mobilfri. Mobiltelefoner og sociale medier må derfor kun anvendes i undervisningsaktiviteter, hvis der er en faglig begrundelse herfor, og med lærerens forudgående tilladelse. Skolen kan vælge, at eleverne skal aflevere deres mobiltelefoner o. lign. i lydløs tilstand i skolens opbevaringsenheder (”mobilhoteller”) i forbindelse med undervisningsaktiviteter, og elever skal herudover lukke og pakke deres computer, tablet o. lign. væk, hvis deres lærere beder dem om dette.
l) Skolens elektroniske og it-faciliteter, herunder skolens trådløse netværk, må alene anvendes til undervisningsrelaterede aktiviteter, og misbrug må ikke finde sted. Det er således ikke tilladt at tiltvinge sig adgang til områder f.eks. på skolens netværk eller digitale platforme, hvor man som elev ikke har adgang, eller at misbruge skolens udstyr til at genere andre eller foretage ulovlige handlinger. Det er ligeledes ikke tilladt at tiltvinge sig adgang til andre elever eller medarbejderes computere, platforme eller digitale domæner.
m) På skolens område må køretøjer af enhver art, herunder biler og cykler, alene parkeres på de af skolen dertil indrettede områder.
n) Det er ikke tilladt for elever at have ubudne gæster på skolen.
o) Handel, markedsføring, indsamlinger o. lign. er ikke tilladt uden forudgående aftale med skolens ledelse.
2c. Elevadfærd uden for institutionen
Reglerne omfatter også elevernes adfærd uden for institutionen, dvs. adfærd som eleverne udviser i deres fritid, hvis adfærden har direkte indflydelse på undervisningsmiljøet på Køge Gymnasium.
3. Elevers deltagelse i undervisningen
Undervisningen ligger normalt på hverdage mellem kl. 8 og 16. Eleverne skal være til rådighed for undervisning i dette tidsrum. Eleverne skal også stå til rådighed for undervisning på andre tidspunkter, hvis dette er varslet i ordentlig tid inden.
3a. Registrering af elevers deltagelse i undervisningen
Køge Gymnasium registrerer digitalt og i overensstemmelse med persondatalovgivningen elevens deltagelse i undervisningen, herunder elevens aflevering af skriftlige opgaver. Registreringen er gældende for ét skoleår ad gangen.
Eleven registreres fraværende fra en undervisningsaktivitet, fx et undervisningsmodul, når eleven ikke møder rettidigt hertil, eller når eleven i øvrigt afbryder sin deltagelse heri. Hvis elevens fravær fra den pågældende undervisningsaktivitet strækker sig over højst halvdelen af den tidsmæssige udstrækning af undervisningsaktiviteten, registreres eleven med 50 % fravær for undervisningsaktiviteten. Hvis elevens fravær fra den pågældende undervisningsaktivitet strækker sig over mere end halvdelen af den tidsmæssige udstrækning af undervisningsaktiviteten, registreres eleven med 100 % fravær for undervisningsaktiviteten.
Deltagelse i elevrådsmøder er sidestillet med deltagelse i undervisningen og registreres derfor ikke som fravær fra undervisningen. Elevrådsmødernes tidsmæssige placering og udstrækning skal være aftalt med rektor.
Eleverne skal regelmæssigt holde sig orienteret om deres registrerede fravær og de meddelelser om dette, der måtte fremgå heraf. Den enkelte elev har herudover pligt til at oplyse Køge Gymnasium om årsagen til eventuelt fravær. Eleverne har i skolens studieadministrative system mulighed for at kontrollere og digitalt at afgive bemærkninger til registreringen af egen deltagelse i undervisningen, herunder om årsagen til eventuelt fravær, for eksempel sygdom. Eleven har herunder mulighed for særskilt at oplyse, hvorvidt det registrerede fravær skyldes elevens opfyldelse af forpligtigelser efter lovgivningen, fx varetagelse af borgerligt ombud eller deltagelse i Forsvarets Dag, deltagelse i elevdemokratiske møder eller lignende.
Hvis en elev ikke er enig i fraværsregistreringen, skal vedkommende rette henvendelse til den lærer, der har foretaget registreringen senest 14 dage efter undervisningsaktivitetens afholdelse.
Eventuelle tvister vedrørende registrering af fravær afgøres af rektor.
3b. Skolens indgriben overfor elevers manglende deltagelse i undervisningen
Hvis en elev ikke overholder møde- og afleveringspligten, dvs. har for meget fravær, vil én eller flere af følgende tiltag og sanktioner blive anvendt af Køge Gymnasium:
1) Indkaldelse og gennemførsel af samtaler mellem elev og studievejleder
2) Indkaldelse og gennemførsel af samtaler mellem elev og en repræsentant for skolens ledelse
3) Henvisning af elev til obligatorisk deltagelse i efter-skoleaktivitet om udbedring af manglende skriftlige afleveringer
4) Mundtlig eller skriftlig pædagogisk tilrettevisning af eleven
5) Skriftlig advarsel til eleven
6) Afgørelse om, at eleven ikke kan anses for studieaktiv, hvorved eleven mister retten til SU
7) Henvisning af eleven til at aflægge prøve i udvalgte eller alle afsluttende fag
8) Fratage eleven retten til at blive indstillet til prøve i ét eller flere fag, der afsluttes det pågældende skoleår
9) Udskrivning af eleven fra uddannelsen.
Når Køge Gymnasium iværksætter tiltag og sanktioner overfor en elev, der ikke har overholdt møde- og afleveringspligten, sker det ud fra en konkret og individuel vurdering af elevens fravær og med fokus på, at tiltag og sanktioner er proportionale med elevens manglende overholdelse af møde- og afleveringspligten.
Hvis eleven er under 18 år, orienteres forældremyndighedsindehaveren.
4. Sanktionering af overtrædelse af studie- og ordensreglerne
I tilfælde af en eller flere overtrædelser af studie- og ordensreglerne af mindre alvorlig karakter, kan Køge Gymnasium mundtlig eller skriftlig give eleven en pædagogisk tilrettevisning.
I andre tilfælde kan skolen give eleven en skriftlig advarsel.
En skriftlig advarsel bortfalder normalt efter et år, medmindre andet fremgår af den konkrete afgørelse i den enkelte sag. Advarsler, som er givet til en elev på grund af, at denne har begået, medvirket eller tilskyndet til snyd og lignende uretmæssig adfærd, bortfalder dog normalt ikke.
En skriftlig advarsel anvendes forud før en af de nedenstående sanktioner, og advarslen skal anføre, at ved gentagen overtrædelse af studie- og ordensreglerne, enten generelt eller specifikt i forhold til nærmere regler i studie- og ordensreglerne, vil skolen kunne iværksætte en eller flere af nedenstående sanktioner.
I særligt alvorlige tilfælde eller i gentagelsestilfælde kan skolen iværksætte en sanktion uden forudgående skriftlig advarsel.
Ved overtrædelse af Køge Gymnasiums studie- og ordensregler, som ikke sanktioneres med en skriftlig advarsel, vil en eller flere af følgende sanktioner blive anvendt:
1) Hel eller delvis udelukkelse fra konkrete eller typer af arrangementer eller aktiviteter.
2) Midlertidig udelukkelse fra undervisning i indtil 10 skoledage. Institutionen registrerer i givet fald elevens fravær under udelukkelsen som fravær.
3) Forbud mod, at eleven i en nærmere bestemt periode medbringer og anvender nærmere bestemte private genstande eller typer af genstande, herunder mobiltelefon og lignende kommunikationsmiddel, under sit ophold på institutionen og i undervisningen, når og i den udstrækning dette er ordensmæssigt eller pædagogisk begrundet.
4) Tilbageholdelse i normalt højst et døgn af en eller flere af elevens private genstande, herunder mobiltelefon og lignende kommunikationsmiddel. Skolens iværksættelse af en tilbageholdelse forudsætter, at eleven afleverer genstanden til skolen. Eleven er forpligtet til umiddelbart at aflevere den eller de genstande, som skolen har besluttet at tilbageholde, til skolen. Hvis eleven ikke opfylder denne forpligtelse, kan skolen træffe beslutning om at iværksætte en relevant sanktion herfor. Dette fritager dog ikke eleven fra pligten til at aflevere genstanden. Skolen kan fastsætte i studie- og ordensreglerne, at en tilbageholdelse af praktiske eller pædagogiske grunde kan opretholdes ud over det tidspunkt, hvor skolens tilbud ophører.
5) Henvisning af eleven til at aflægge prøve i et eller flere fag, der kan afsluttes med prøve på det pågældende klassetrin i det pågældende år, uanset om eleven bliver udtrukket til at aflægge prøve i faget eller fagene. Dette gælder navnlig ved alvorlig eller gentagen snyd eller lignende uretmæssig adfærd. Skolen træffer så vidt muligt afgørelse herom senest en måned før offentliggørelsen af den årlige plan for prøvernes afholdelse. Skolen giver ikke afsluttende standpunktskarakterer (årskarakterer) i det pågældende fag eller fagene, og allerede givne afsluttende standpunktskarakterer (årskarakterer) i faget eller fagene bortfalder.
6) Fortabelse af retten til at blive indstillet til prøve i et eller flere fag, der afsluttes det pågældende skoleår. Prøve i det eller de pågældende fag skal aflægges det følgende år, hvis skolen træffer beslutning om, at den pågældende på trods af en eller flere manglende prøver kan oprykkes til næste klassetrin. Skolen træffer så vidt muligt afgørelse herom senest en måned før offentliggørelsen af den årlige plan for prøvernes afholdelse.
7) Bortvisning fra skolen eller en afdeling af skolen og overflytning til en anden skole eller en afdeling af skolen med henblik på, at eleven gennemfører sin uddannelse der. Overflytning til en anden skole sker efter forudgående aftale mellem den afgivende og den modtagende skole. Hvis eleven har tilsagn om overflytning til en anden bestemt skole, som eleven ønsker at overflytte til, hvis eleven bliver bortvist fra sin skole, træffer den afgivende skole beslutning om overflytning af eleven til denne skole. Skolen kan kun træffe beslutning om denne sanktion, hvis den ikke tidligere i elevens gymnasiale uddannelsesforløb er anvendt over for eleven.
8) Bortvisning (udskrivning) fra uddannelsen.
Herudover kan Køge Gymnasium i forbindelse med ekskursioner, sprogrejser, studieture o. lign. ved særligt grove brud på studie- og ordensreglerne hjemsende en elev uledsaget for egen regning.
Køge Gymnasium kan desuden træffe afgørelse om, at en elev ikke er studieaktiv, hvorved eleven mister retten til SU, hvis elevens overholdelse af møde- og afleveringspligten har nået et niveau, der efter skolens vurdering ikke kan anses for acceptabelt.
4a. Midlertidig hjemsendelse og midlertidig begrænset adgang til institutionen, mens sagen behandles
Som led i behandlingen af en sag efter dette regelsæt kan Køge Gymnasium beslutte at hjemsende den pågældende elev midlertidigt eller at begrænse elevens adgang til institutionen midlertidigt, mens sagen undersøges nærmere.
Midlertidig hjemsendelse eller midlertidig begrænset adgang til institutionen er muligt i følgende situationer:
1) Situationer, hvor det anses for påkrævet af hensyn til den almindelige retsbevidsthed på institutionen om overholdelsen af institutionens studie- og ordensregler. Dette kan f.eks. være tilfældet når det er anmeldt til politiet, at eleven har foretaget en voldelig, truende eller i øvrigt ulovlig handling, som kan have direkte betydning for ordenen og samværet på institutionen, og som i givet fald vil kunne medføre en permanent bortvisning.
2) Situationer, hvor det anses for påkrævet for at opretholde ordenen og samværet på institutionen og andre elevers og ansattes deltagelse i undervisningen.
4b. Betingede sanktioner
Køge Gymnasium kan træffe afgørelse om, at en konkret sanktion alene iværksættes, hvis eleven overtræder reglerne igen inden for en nærmere bestemt periode.
Køge Gymnasium kan også fastsætte vilkår for en betinget sanktion, som er pædagogisk begrundet, for eksempel:
1) Inden en nærmere frist udbedrer eleven skadevirkningerne som følge af elevens overtrædelse af studie- og ordensreglerne.
2) Inden en nærmere frist gennemfører eleven på en tilfredsstillende måde nærmere bestemte aktiviteter og lignende, som er egnede til at forebygge, at eleven gentager den skete eller andre relevante overtrædelser af studie- og ordensreglerne, eller egnede til, at eleven og eventuelt forurettede elever, ansatte eller andre gennem mægling bliver forligt eller forsonet.
4c. Forvaltningsretlige principper
Når Køge Gymnasium træffer en afgørelse om iværksættelse af en sanktion i medfør af studie- og ordensreglerne, bortset fra en mundtlig eller skriftlig pædagogisk tilrettevisning, gælder følgende regler, uanset om skolen ikke er en del af den offentlige forvaltning.
1) Bestemmelserne i forvaltningsloven, herunder bestemmelserne om habilitet, partshøring, begrundelse og klagevejledning. For elever, der er undergivet forældremyndighed, inddrager, informerer og partshører skolen forældremyndighedens indehaver særskilt ved sagens indledning, behandling og afgørelse.
2) Skolen træffer sin afgørelse på et retligt grundlag og med et indhold, der er sagligt, herunder med en sanktion, der er rimelig og relevant i forhold til den eller de konkrete overtrædelser af skolens studie- og ordensregler.
5. Nægtelse af oprykning til næste klassetrin
Køge Gymnasium har mulighed for at nægte en elev oprykning til næste klassetrin. Ved skoleårets afslutning tager skolen derfor stilling til, om en elev har opnået et tilstrækkeligt udbytte af det hidtil gennemførte undervisningsforløb, eller om eleven skal nægtes oprykning til næste klassetrin.
Skolen kan nægte en elev oprykning til næste klassetrin, hvis elevens standpunkt eller opnåede gennemsnit ved skoleårets afslutning er under 2,0, og hvis det på baggrund af den løbende evaluering vurderes, at elevens udbytte af det hidtil gennemførte undervisningsforløb ikke har været tilstrækkeligt.
Det er en nødvendig, men ikke tilstrækkelig forudsætning for at nægte oprykning, at eleven har under 2,0 i karaktergennemsnit.
I grundlaget for beregningen af gennemsnittet indgår følgende karakterer:
● Karakterer for officielle prøver aflagt ved det pågældende skoleårs afslutning, herunder den interne mundtlige prøve i naturvidenskabelig faggruppe efter første år på hf-uddannelsen.
● Karakterer for årsprøver (interne skriftlige eller mundtlige prøver) aflagt ved det pågældende skoleårs afslutning.
● Afsluttende standpunktskarakterer afgivet ved det pågældende skoleårs afslutning i fag, der afsluttes (kaldet årskarakterer).
● Standpunktskarakterer afgivet ved det pågældende skoleårs afslutning i fag, der ikke afsluttes.
● Karakterer fra de afsluttende, interne prøver i henholdsvis almen sprogforståelse og naturvidenskabeligt grundforløb.
De tre sidste gælder kun for elever på stx-uddannelsen.
Der er tale om et simpelt – dvs. ikke-vægtet – gennemsnit.
Med ”skoleårets afslutning” forstås dét tidspunkt, hvor det enkelte fag afsluttes. Det indebærer, at selvom et fag tilrettelægges med afslutning eksempelvis ved juletid, så indgår de afsluttende standpunktskarakterer og prøvekarakterer – hvis faget udtrækkes til prøve – også i beregningen.
Skolen kan på grundlag af en faglig vurdering træffe afgørelse om, at eleven kan gå det klassetrin om, som eleven senest har gennemført. Det er en forudsætning, at eleven ikke derved bliver mere end 2 år længere om at fuldføre sin uddannelse, end den er tilrettelagt til at vare, og at eleven ikke tidligere er nægtet oprykning til samme klassetrin. Hvis skolen ikke træffer afgørelse om at lade eleven gå klassetrinnet om, udskriver skolen eleven fra uddannelsen. Skolen træffer afgørelse om, hvorvidt eleven kan gå klassetrinnet om, eller om eleven udskrives af uddannelsen samtidig med afgørelsen om at nægte eleven oprykning til næste klassetrin.
6. Klage
En elev kan klage til børne- og undervisningsministeren over skolens afgørelser, når klagen vedrører retlige spørgsmål. En klage over en afgørelse efter skolens studie- og ordensregler eller bekendtgørelse nr. 1338 af 9. december 2019 om studie- og ordensregler m.v. i de gymnasiale uddannelser skal stiles til Styrelsen for Undervisning og Kvalitet og sendes til skolen. Klagen skal være modtaget af skolen senest 10 dage, inklusive dage uden undervisning, efter, at eleven har modtaget den afgørelse, som eleven klager over. For en klage over en afgørelse efter skolens studie- og ordensregler om en advarsel, eller en afgørelse om hel eller delvis udelukkelse fra konkrete eller typer af arrangementer eller aktiviteter, eller en afgørelse om midlertidig udelukkelse fra undervisning i indtil 10 skoledage eller et forbud mod, at eleven i en nærmere bestemt periode medbringer og anvender nærmere bestemte private genstande eller typer af genstande, er fristen dog 5 dage, inklusive dage uden undervisning.
Hvis skolen ikke på baggrund af klagen imødekommer den fuldt ud, og eleven ikke har trukket sin klage tilbage, udarbejder skolen sine eventuelle bemærkninger til klagen. Skolen sender disse bemærkninger til eleven, så de er modtaget af eleven senest 7 dage, inklusive dage uden undervisning, efter, at institutionen har modtaget klagen. Eleven skal herefter have haft lejlighed til med en frist på 5 dage, inklusive dage uden undervisning, at fremkomme med sine eventuelle bemærkninger til skolens bemærkninger til klagen. Sammen med klagen og sine eventuelle bemærkninger sender skolen elevens eventuelle bemærkninger til styrelsen hurtigst muligt og senest 4 dage, inklusive dage uden undervisning, efter, at institutionen har modtaget dem eller efter udløbet af elevens frist for at fremkomme med sine eventuelle bemærkninger.
Adgangen til at klage over en bortvisning er ikke begrænset til retlige spørgsmål.
Klage over en sanktion har ikke opsættende virkning, medmindre institutionen henholdsvis styrelsen i ganske særlige tilfælde, navnlig hvor der er en væsentlig begrundet forventning om, at den påklagede afgørelse vil blive ophævet, træffer beslutning herom.
7. Fastsættelse og ikrafttræden
Køge Gymnasiums studie- og ordensregler er vedtaget på baggrund af Børne- og Undervisningsministeriets bekendtgørelse nr. 1338 af 9. december 2019 om studie- og ordensregler m.v. i de gymnasiale uddannelser.
Reglerne er fastsat efter høring i skolerådet og er vedtaget af skolens bestyrelse.
Den nuværende version af reglerne er vedtaget på bestyrelsesmøde den 9. december 2024 og træder i kraft den 1. januar 2025.
Alle elever og ansatte på Køge Gymnasium er orienteret om regelsættet, som også er offentligt tilgængeligt på skolens hjemmeside.