Udvikling og evaluering
Udvikling og evaluering
Udviklingsstrategier og udviklingsplaner
Flerårige udviklingsstrategier
Den faglig-pædagogiske udvikling af undervisningen på Køge Gymnasium foregår kontinuert efter treårige
udviklingsstrategier. Strategierne er treårige, fordi det erfaringsmæssigt tager (mindst) tre år at nå i mål
med en fornyelse:
- Første år er det ”pionerer” blandt lærerne, som kaster sig ud i det nye
- Andet år følger andre lærere med og deltager i udviklingsarbejdet
- Tredje år kan vi gennem intern efteruddannelse sikre, at alle lærere er a jour med de nye tiltag.
Oversigt over de seneste års udviklingsstrategier:
Etårige udviklingsplaner
Hvert år vedtages en konkret udviklingsplan i henhold til den overordnede udviklingsstrategi. For at sikre en løbende kontinuitet, anskues den årlige udviklingsplan i et treårigt perspektiv:
Links til udviklingsplaner:
- Udviklingsplan 2016
- Udviklingsplan 2017
- Udviklingsplan 2018
- Udviklingsplan 2019
- Ingen udviklingsplan for 2020 pga. overgang til et nyt kvalitetssystem (se nedenfor)
- Udviklingsplan 2021-22
Udviklingsprojekter
De gennemførte udviklingsprojekter findes beskrevet her
Udviklingssamarbejder med eksterne partnere
Nogle af udviklingsprojekterne på Køge Gymnasium gennemføres i samarbejde med eksterne partnere. Det gælder fx i udviklingssamarbejdet 4G med gymnasierne i Greve, Virum og Rungsted og i projekt DiDak i samarbejde med Aarhus Universitet.
Links:
Kvalitetssystem
Det er et lovkrav, at gymnasierne skal have et system til sikring af kvaliteten i uddannelserne. I
kvalitetssystemet indgår en årlig selvevaluering til vurdering af, hvor langt vi er nået det forgangne skoleår,
og en årlig udviklingsplan som opfølgende handlingsplan for det kommende skoleår. I kvalitetssystemet indgår endvidere Køge Gymnasiums evalueringsstrategi.
Links:
- Køge Gymnasiums kvalitetssystem
- Årshjul for selvevaluering og kvalitetsudvikling
- Evalueringsstrategi
- Guide til evalueringspraksis
- Selvevaluering 2020
Kompetenceudviklingsstrategi
Køge Gymnasiums kompetenceudviklingsstrategi skal skabe sammenhæng mellem skolens mål og medarbejdernes kompetenceudvikling. Strategien evalueres løbende og viser, hvilke kompetencer skolen vil prioritere at udvikle i den kommende periode. Der afsættes årligt en pulje til kompetenceudvikling, hvor kompetenceudviklingsstrategiens mål og delmål bruges som kriterier for, hvordan ressourcerne fordeles.
Link:
Udvikling og økonomi
Udvikling koster, og det er nødvendigt at sikre de nødvendige ressourcer. Kvalitetssystemets årshjul for
selvevaluering og kvalitetsudvikling er derfor koordineret med det økonomiske årshjul, således at:
– Selvevalueringen for det forgangne år danner udgangspunkt for regnskabets ledelsesberetning om de pædagogiske resultater
– Udviklingsplanen for det kommende år vedtages samtidig med budgettet for det kommende år
Køge Gymnasiums regnskaber og budgetter, selvevaluering og udviklingsplan, vedtages i bestyrelsen.
Regnskaberne er tilgængelige på regnskabsportalen.