Udvikling og evaluering
Udviklingsstrategier, – planer og kvalititetssystem
Vision 2024-2027
Faglighed
Vi vil være en skole, hvor eleverne udvikler sig mere, end de selv forestiller sig, de kan – både fagligt og personligt. En skole, hvor læringsfællesskaberne i undervisningen er udgangspunktet og omdrejningspunktet. En skole, hvor undervisningen er kendetegnet ved engagement, nærvær, nysgerrighed og tydelighed i forhold til, hvad vi forventer af hinanden.
Fællesskaber
Vi vil være en skole, hvor de faglige og sociale fællesskaber gensidigt styrker hinanden. En skole, hvor medindflydelse, medansvar og ordentlighed karakteriser både de små og de store fællesskaber. En skole, hvor de kreative, kunstneriske og elevdemokratiske fællesskaber fremmer elevernes trivsel og en fælles ånd af faglighed, kreativitet, rummelighed og sammenhold på skolen.
Udsyn og udvikling
Vi vil være en skole, hvor elever og medarbejdere hele tiden udvikler skolen sammen gennem dialog, udsyn og samarbejde med omverden. En skole, som bidrager til udviklingen af gymnasiesektoren, og som aktivt forholder sig til de store aktuelle dagsordener som bæredygtighed og digitalisering. En skole, hvor elever og medarbejdere tør sætte spørgsmålstegn ved vaner og traditioner – for sammen at skabe nye.
Vision 2024-2027 er vedtaget i skolens bestyrelse den 20. marts 2024
Udviklingsstrategier og udviklingsplaner
Flerårige udviklingsstrategier
Den faglig-pædagogiske udvikling af undervisningen på Køge Gymnasium foregår kontinuert efter treårige
udviklingsstrategier. Strategierne er treårige, fordi det erfaringsmæssigt tager (mindst) tre år at nå i mål
med en fornyelse:
- Første år er det ”pionerer” blandt lærerne, som kaster sig ud i det nye
- Andet år følger andre lærere med og deltager i udviklingsarbejdet
- Tredje år kan vi gennem intern efteruddannelse sikre, at alle lærere er ajour med de nye tiltag.
Oversigt over de seneste års udviklingsstrategier:
Etårige udviklingsplaner
Hvert år vedtages en konkret udviklingsplan i henhold til den overordnede udviklingsstrategi. For at sikre en løbende kontinuitet, anskues den årlige udviklingsplan i et treårigt perspektiv:
Links til udviklingsplaner:
- Udviklingsplan 2024 – 2025
- Udviklingsplan 2023-2024
- Udviklingsplan 2022-2023
- Udviklingsplan 2021-2022
- Ingen udviklingsplan for 2020 pga. overgang til et nyt kvalitetssystem (se nedenfor)
- Udviklingsplan 2019
- Udviklingsplan 2018
- Udviklingsplan 2016
- Udviklingsplan 2017
Udviklingsprojekter
De gennemførte udviklingsprojekter findes beskrevet her
Udviklingssamarbejder med eksterne partnere
Nogle af udviklingsprojekterne på Køge Gymnasium gennemføres i samarbejde med eksterne partnere. Det gælder fx i udviklingssamarbejdet 4G med gymnasierne i Greve, Virum og Rungsted og i projekt DiDak i samarbejde med Aarhus Universitet.
Links:
Kvalitetssystem
Det er et lovkrav, at gymnasierne skal have et system til sikring af kvaliteten i uddannelserne. I
kvalitetssystemet indgår en årlig selvevaluering til vurdering af, hvor langt vi er nået det forgangne skoleår,
og en årlig udviklingsplan som opfølgende handlingsplan for det kommende skoleår. I kvalitetssystemet indgår endvidere Køge Gymnasiums evalueringsstrategi.
Links:
- Køge Gymnasiums kvalitetssystem
- Årshjul for selvevaluering og kvalitetsudvikling
- Evalueringsstrategi
- Guide til evalueringspraksis
- Selvevaluering 2020
- Selvevaluering 2021
- Selvevaluering 2022
- Selvevaluering 2022 – 2023
- Selvevaluering 2023 – 2024
- KG nøgletal 2023
Kompetenceudviklingsstrategi
Køge Gymnasiums kompetenceudviklingsstrategi skal skabe sammenhæng mellem skolens mål og medarbejdernes kompetenceudvikling. Strategien evalueres løbende og viser, hvilke kompetencer skolen vil prioritere at udvikle i den kommende periode. Der afsættes årligt en pulje til kompetenceudvikling, hvor kompetenceudviklingsstrategiens mål og delmål bruges som kriterier for, hvordan ressourcerne fordeles.
Link:
Udvikling og økonomi
Udvikling koster, og det er nødvendigt at sikre de nødvendige ressourcer. Kvalitetssystemets årshjul for
selvevaluering og kvalitetsudvikling er derfor koordineret med det økonomiske årshjul, således at:
– Selvevalueringen for det forgangne år danner udgangspunkt for regnskabets ledelsesberetning om de pædagogiske resultater
– Udviklingsplanen for det kommende år vedtages samtidig med budgettet for det kommende år
Køge Gymnasiums regnskaber og budgetter, selvevaluering og udviklingsplan, vedtages i bestyrelsen.
Regnskaberne er tilgængelige på regnskabsportalen.